Bloggen voor je bedrijf? 14 redenen om er nu mee te starten

1

Bloggen voor je bedrijf geeft je controle

Je zet je bedrijf in de kijker zoals jij dat wil en je schrijft zo vaak als jij dat wil. Bij elk artikel weten je lezers ook dat het van jou is.

Als lezers je artikel interessant vinden, gaan ze het delen met hun vrienden. De naam van jouw bedrijf komt hiermee letterlijk in beeld. Mensen hebben hem al eens gehoord. Doordat ze zich de naam van  jouw bedrijf herinneren, gaat hij ook beter blijven hangen. Hij zit al ergens in hun hoofd. Door regelmatig nieuwe blogposts te publiceren, word jij top of mind. Zo denken lezers eerst aan jou als ze jouw producten of diensten nodig hebben.

2

Je creëert een vertrouwensband met je doelgroep

Door te bloggen voor je bedrijf bouw je een band op met je klanten. Ze leren jou en je producten of diensten steeds beter kennen. Maar ook mensen die je nog niet kennen, je potentiële klanten, krijgen sneller een beeld van wat je doet.

Als mensen jouw bedrijf al wat kennen, wordt de stap voor hen ook minder groot om jou te contacteren en ze gaan dat dan ook vlugger doen. Mensen willen kopen van mensen. Met een blog wordt het allemaal persoonlijker.

3

Beter zichtbaar in zoekmachines

De meestgestelde vragen op Google zijn informatieve vragen. Google wil hierop het allerbeste antwoord geven en meestal toont de zoekmachine dan een blog. Want een blogartikel geeft net veel informatie. Als bedrijf heb je er dus alle belang bij om artikels te maken over vragen die bij jouw doelgroep leven.

Zoekmachines zoals Google kijken naar de inhoud van je blogartikel en beoordelen of het waardevol is. Als lezers regelmatig op de zoekwoorden zoeken die in jouw blogpost staan en ze jouw artikel ook effectief lezen, dan wordt jouw blog als interessant gezien. Hierdoor ga je hoger scoren in Google. En met de juiste kennis van bloggen, kom je al snel op de eerste pagina terecht.

Doordat je beter online zichtbaar bent, gaan ook (potentiële) klanten je bedrijf makkelijker vinden.

4

Bloggen voor je bedrijf zorgt voor dynamiek

Zonder blogartikelen is je website statisch en passief. Door er een blog aan te koppelen, kan je constant relevante informatie toevoegen. Hierdoor is er regelmatig beweging op je site en daarvoor word jij door Google beloond.

5

Mogelijkheid tot interactie

Lezers kunnen reageren op jouw blogartikel door onderaan een reactie te plaatsen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld hun ervaring toevoegen of vragen stellen.

Antwoord altijd op reacties van lezers. Je lezer heeft zo al een eerste goede ervaring met je bedrijf en dat maakt je betrouwbaar.

6

Tonen van je expertise

Via een blogartikel kan je persoonlijke kennis en ervaringen delen. Zo kan je dieper ingaan op de voordelen of oplossingen van je producten of diensten. Lezers zien dat jij veel weet en gaan je automatisch zien als een expert in je vak.

Schrijf zeker ook over de weg die je hebt afgelegd en de fouten die je hebt gemaakt. Mensen houden van dat persoonlijke en menselijke. Ze herkennen zich in jouw fouten en leren ervan. 

Mensen willen zaken doen met mensen, dus voeg altijd een persoonlijke toets toe aan je blogposts. Zo word je tekst authentiek. Met de opkomst van schrijfrobots als ChatGPT kan je je net hiermee onderscheiden.

7

Bloggen voor je bedrijf verhoogt het verkeer op je site

Mensen gaan sneller terugkomen naar je site als ze weten dat er telkens nieuwe informatie op staat. Zo krijg je meer bezoekers op je website en ook dat zorgt voor een hogere ranking in zoekmachines. Jouw website wordt dan als waardevol beschouwd omdat ze up-to-date is en antwoorden biedt op vragen van lezers.

8

Betere communicatie

Door te bloggen, leer je beter communiceren over je producten en diensten. Hierdoor ga je er ook in het contact met je klanten en potentiële klanten vlotter in worden.

Je begint automatisch ook kritischer te kijken naar datgene waarover je schrijft, waardoor je ook als ondernemer groeit.

9

Een stapje voor op je concurrenten

Je geeft (potentiële) klanten iets extra door hen waardevolle informatie te geven. Ze kunnen dit lezen zonder ervoor te betalen. Mensen houden van gratis. Doordat je hen al iets gegeven hebt, zullen ze ook eerder geneigd zijn om met jou in zee te gaan als ze een product of dienst nodig hebben dat jij aanbiedt.

En je huidige klanten krijgen ook het gevoel dat ze meer waarde krijgen voor hun product of dienst omdat ze er nog meer over te weten komen.

10

Je bent onafhankelijk en bepaalt zelf hoeveel je schrijft

Je bereikt al wie op je website komt. Op sociale media zoals Facebook is je bereik beperkt. Het kanaal bepaalt dan ook zelf wie jouw post ziet.

Op sociale media kanalen kan je slechts gebruik maken van een beperkt aantal tekens. Als je blogt, bepaal je zelf de lengte van je artikel.

Bovendien is jouw artikel lang houdbaar en kan je het telkens weer aanpassen. 

Je beheert het artikel zelf. Als een sociaal medium kanaal jouw account blokkeert of je verplicht om te betalen voor je posts, ben je al je content kwijt.

11

Bloggen voor je bedrijf is gratis

Het bloggen op zich is gratis. Je moet er enkel de tijd insteken om te schrijven. Je betaalt dus geen extra kosten als je een blog toevoegt aan je website.

Je kan je blogartikelen op je website plaatsen onder de noemer ‘gratis tips’. Je kiest zelf welke naam je kiest voor je blogpost. Je hoeft dus niet de naam ‘blog’ te gebruiken op je site.

12

Een trigger voor jezelf om bij te blijven

Door te bloggen voor je bedrijf leer je zelf veel bij. Je wordt immers uitgedaagd om de nieuwste trends te volgen om er dan over te kunnen schrijven. Je lezers verwachten dat ook van jou.

Het is bijvoorbeeld een goed idee om een blogartikel te maken als je een beurs bezocht hebt of een boek gelezen hebt dat aansluit bij jouw vakgebied.

13

Een goede basis voor je content op sociale media

Het blogartikel dat op je website staat, is een goede basis voor je content op sociale media. Je kan er dus stukken uithalen en alles aan mekaar koppelen. Niet iedereen zit op hetzelfde kanaal. Je kan de tekst van je blogartikel dan ook overal hergebruiken.

Een blogartikel wordt meer gedeeld op sociale media dan een andere post. Het is dus een goed idee om bijvoorbeeld een link op Facebook te plaatsen die naar je blogpost op je website verwijst.

14

Ontdek wat je bezoekers boeit

Met je blogteksten kan je testen wat je lezers interessant vinden en waar ze nog meer over willen weten. Zo kan je gaan bijsturen en weet je ook beter welke tekst er gaat werken op een flyer of advertentie.

Drukwerk kost veel. Als je teksten goed zitten, kan je ze ook als basis gebruiken voor je offline content.

Het is een goed idee om maandelijks te bekijken welke pagina’s bij de bezoekers van je website in de smaak vallen. Zo kan je telkens bijsturen.

Hulp nodig bij het bloggen voor je bedrijf?

Vind je het lastig om zelf topics te vinden voor je blogartikelen? Wil je een tekst laten maken of een opleiding volgen om zelf een goed blogartikel te leren schrijven? Contacteer ons vrijblijvend.

Vind je deze tips interessant? Geef ze cadeau via social media of mail.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Over de auteur van dit blogartikel

Annick Reusen is tekstschrijver bij contentbureau Zimbo in Westerlo. Ze is ook de vrouw achter het online lifestyle magazine Tips Like Sugar. Daarnaast geeft ze workshops aan ondernemers en werknemers die zelf teksten willen schrijven voor hun website en blog.