Evergreen content. Waarom het zo belangrijk is voor je bedrijf

Wat is evergreen content?

Evergreen content is content die je voor langere tijd kan gebruiken. Je geeft informatie over tijdloze onderwerpen die altijd relevant zijn voor jouw doelgroep.

Kies een topic die nauw aansluit bij jouw product of dienst, zodat de tekst lang ‘houdbaar’ is en je hem in de toekomst verschillende keren kan hergebruiken of er stukken van kan recupereren.

Waarom is evergreen content nodig voor je bedrijf?

Met evergreen content komen bezoekers via een achterpoortje bij jou terecht. Ze hebben een probleem, vraag of wens en gaan zelf online op zoek naar informatie. Hiermee kan je dus nieuwe mensen aantrekken die jouw bedrijf en jouw aanbod nog niet kennen. 

Je zichtbaarheid op zoekmachines verbetert, omdat je voortdurend bezoekers op je website krijgt. Je kan ook makkelijk naar jouw overige content verwijzen, zodat lezers duidelijk weten waar jij voor staat. Ze kunnen jouw informatie zelf gaan delen en er ook geregeld naar terugkeren.

Het gaat hier om organisch of onbetaald verkeer. Iemand geeft een zoekterm in op een zoekmachine zoals Google en komt dan via de organische zoekresultaten op je website terecht. Je geeft dus nuttige informatie aan potentiële klanten, zodat ze bewust worden van jouw product of dienst en hun interesse gewekt wordt.

Je maakt de content eenmalig, maar deze draait draait soms jaren mee. Evergreen content neemt in verhouding weinig tijd in beslag omdat je het enkel moet onderhouden en niet telkens een nieuw artikel moet schrijven. 

Voorbeelden van evergreen content

  • Een artikel over een veelgestelde vraag over jouw product of dienst
  • Een handleiding over de werking van jouw product
  • Tips in lijstjesvorm
  • How-to artikelen
  • Een checklist 

Hoe schrijf je evergreen content?

  • Gebruik een ‘tijdloze’ taal. Vermijd jaartallen of woorden als deze maand, gisteren of vandaag.
  • Optimaliseer je tekst met de juiste zoekwoorden, zodat hij getoond wordt in de zoekresultaten van de zoekmachines.
  • Schrijf in de taal van je doelgroep. Vermijd dus vakjargon of leg de termen uit, zodat lezers de inhoud begrijpen.
  • Toon je autoriteit en expertise. Geef duidelijke voorbeelden over het onderwerp.
  • Onderhoud je evergreen content. Werk de tekst bij of voeg een nieuwe foto of nieuwe links toe. Zo weet Google dat je artikel up-to-date is. Hiervoor zal je beloond worden met een hogere ranking in de zoekresultaten.

Ga voor een gevarieerde contentmix

Evergreen content helpt je bedrijf groeien omdat het verkeer naar je website brengt en je digitale zichtbaarheid verbetert. Maar verlies ook de actuele en tijdelijke content niet uit het oog.

Tijdgevoelige onderwerpen zijn nuttig rond de tijd van publicatie, maar ze raken snel verouderd. Denk bijvoorbeeld aan informatie die je deelt rond de feestdagen.

De beste strategie is dan ook een mix van verschillende soorten content.

Hulp nodig met je content?

Vind je het lastig om zelf topics te vinden voor je evergreen content? Heb je hulp nodig met jouw contentstrategie? Of wil je een (blog)tekst laten maken of online teksten leren schrijven? Contacteer ons vrijblijvend.

Vind je dit artikel interessant? Geef het cadeau via social media of mail.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Over de auteur van dit blogartikel

Annick Reusen is content creator bij contentbureau Zimbo in Westerlo. Ze is ook de vrouw achter het online lifestyle magazine Tips Like Sugar. Daarnaast geeft ze opleidingen aan ondernemers en werknemers die zelf teksten willen schrijven voor hun website en blog.

Welke tip ga jij uitproberen? Laat een reactie achter in de reactiebalk.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties